Ansvar för makes skatteskuld?

Hej, Min mor har fått ett betalningskrav från skatteverket. Kravet gäller en skatteskuld som hennes nuvarande man har sedan tiden innan dom gifte sig. Ska hon verkligen betala detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Enligt äktenskapsbalken 1 kap 3 § råder varje make över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder. I äktenskapet ansvarar alltså vardera maken endast för sina egna skulder. En make kan inte bli skyldig att betala den andra makens skuld pga. att de är gifta, detta oavsett om skulden ifråga har uppkommit innan eller efter giftermålet. Mot denna bakgrund framstår det därför som märkligt att skatteverket riktat ett betalningskrav till din mor för hennes makes skatteskuld. Jag skulle råda er att ta kontakt med skatteverket och höra med dem _varför _de riktat betalningskravet till din mor och inte hennes make. Om det skulle gå så långt att det blir fråga om en utmätning för att betala makens skatteskuld får de, i enlighet med vad som sagts ovan, inte ta din mors egendom. I en sådan situation måste dock din mor vara beredd att, om egendomen finns i parets gemensamma hem, bevisa att hon är ensam ägare till den eller att åtminstone göra sannolikt att hon är samägare till den, för att förhindra utmätningen av egendomen (utsökningsbalken 4 kap 19 §). För att lyckas med denna bevisning kan det vara bra med kvitton och liknande handlingar som visar vem som äger vad. Mvh Mattias Äktenskapsbalken finns på https://lagen.nu/1987:230 Utsökningsbalken finns på https://lagen.nu/1981:774
Lawline RådgivareRådgivare