Tryckfel vid myndighets beslut

Vad klassas som ett bindnade dokument? Om jag fått ett brev från en myndighet, kan de komma i efterhand och hävda tryckfel fast de inte skrivit att de frånsäger sig tryckfel och det i dokumentet står att det är ett beslut de tagit, samt kan de kräva att jag skall kolla om det finns undantag med deras regler, om de inte skrivit med det i dokumentet, eller gäller det som står i brevet om de inte hänvisar till ytterligare information?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Förvaltningslagen reglerar övergripande myndigheters verksamhet. Om myndigheten beslutar i ett ärende och sedan meddelar dig beslutet får de inte ändra beslutet pga. exempelvis nya omständigheter om det är till nackdel för dig (27 § Förvaltningslagen). Om det däremot rör sig om en uppenbar oriktighet till följd av ett skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende får myndigheten rätta till felet även om det är till nackdel för dig. Myndigheten bör dock inhämta ditt yttrande i saken innan rättelsen sker om beslutet i fråga varit myndighetsutövning och ditt yttande inte är obehövligt(26 § FL). Med myndighetsutövning avses det allmännas maktutövning över enskilda som exempelvis utgivande eller avslag på tillstånd och ansökan bidrag. Eftersom du inte närmare angivit vilken myndighet och vad för beslut det rör sig om är det svårt att svara annat än mycket generellt på din fråga. Lycka till och hoppas du fått svar på din fråga. Förvaltningslagen: https://lagen.nu/1986:223
Lawline RådgivareRådgivare