Fel i hyresrätt, rätt till uppsägning?

Jag hyr ut ett hus sedan i augusti. I förra veckan ringde hyresgästen då det var fuktigt i garderoben. Jag kontaktade direkt ett lokalt företag som åkte dit och kontrollerade hur det såg ut samt vad som orsakade det hela. De kom fram till att det krävs lite insatser så som att förbättra isoleringen då sågspånet klumpat ihop sig. De skulle också sätta in ventiler vilket saknades helt. Detta skulle nu åtgärdas denna vecka. Idag fick jag samtal från hyresgästen som önskar flytta ut med omedelbar verkan pga att de blivit sjuka av mögel. Jag ringde direkt firman som varit där och frågade om just mögel men de sa att det inte finns utan att det är just fuktigt på övervåningen. Hyresgästen säger sig ha haft ont i huvudet i flera veckor och att detta beror på huset. Skulle till läkare och få detta bekräftat. Nu är jag så klart jätteorolig. Vi har som normalt 3 månaders uppsägningstid men de vill alltså flytta ut direkt fast jag påpekat att firman kommer denna veckan och åtgärdar felen. Har de rätt att göra så? Tacksam för svar och tips i detta fall!

Lawline svarar

Hej! Ert problem regleras av 12 kap Jordabalken, även kallad hyreslagen. Enligt 15 § denna lag gäller att du som hyresvärd är skyldig att tillhandahålla hyresrätten i ett visst skick, den ska enligt lagtexten vara fullt brukbar. Frågan är då om hyresrätten inte är fullt brukbar, detta blir ju beroende av om huset är mögelangripet eller inte, du har ju haft en firma där som konstaterat att så inte är fallet. Du har också gjort helt rätt som kontaktat en firma som åtgärdat problemet med fukten. Eftersom du åtgärdat problemen har därmed inte hyresgästen (vilket hade varit fallet annars) rätt att säga upp kontraktet i förtid enligt 13 § Jordabalken. Er avtalade uppsägningstid på tre månader gäller alltså.
Lawline RådgivareRådgivare