Arv efter försvunnen fader

Min dotters far är tyvärr försvunnen och efterlyst sedan 2009. Nu har hennes farmor avlidit.Det finns ytterligare sex barn.Hur gör man med hennes fars arvsrätt. Ska den vara vilande eller övergår den till min dotter. (Han är ju inte dödförklarad). Tilläggas bör att arvet mest består av lösöre. Kan hon avsäga sig arvsrätten som ju egentligen tillhör hennes far? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline Arvsrätten är konstruerad så att arv enligt huvudregeln utlöses först när personen man ärver från har avlidit. I detta fall är det klarlagt att farmodern har avlidit men osäkert om fadern till din dotter är vid liv. Rätten till farmoderns kvarlåtenskap stannar vid hennes död på hennes första bröstarvingesled, dvs. hennes sju barn, och kvarstår där till de i sin tur antingen avsäger sig sitt arv, avstår från det eller avlider. Som du säkert förstår så uppkommer det, precis som i denna situation, praktiska problem då någon är försvunnen. Tills det att någon antingen funnits avliden eller dödsförklarats och situationen klarlagts så faller det nämligen på farmoderns dödsbo att förvalta försvunnen arvinges arv. Processen att dödsförklara någon sköts av Skatteverket efter ansökan från make, sambo eller arvinge. Förutsättningarna för dödsförklarning är lite olika beroende på bakgrunden till ansökan som ses närmre i SFS 2005:130 ”Lag om dödsförklarning”: -En person kan såklart dödsförklaras direkt om det är utrett att denne är död. -En ansökan om dödsförklarning kan även tas upp efter att en person varit försvunnen i ett år om det med hänsyn till omständigheterna kring försvinnandet och vad som i övrigt är känt föreligger en hög grad av sannolikhet för att han är död. Exempel på denna situation är om någon exempelvis försvunnit i samband med att man var ute och seglade. -En ansökan får även tas upp omedelbart om det i omständigheterna är klarlagt att den försvunne individen befann sig på en plats för en naturkatastrof eller i området för en olycka. I andra fall, dvs om situationen som var vid din dotters fars försvinnande ej stämmer överens i de nu beskrivna, så gäller att dödsförklarning får tas upp först fem år efter försvinnandet, dvs 2014. Arvet från farmodern får alltså inte din dotter tillgång till innan situationen kring hennes far klarlagts. Detta gör även att diskussionen kring en möjlig avsägelse kommer lite i skuggan då den blir mer naturlig först när vi får klarlagt om fadern finns i livet. Precis som du verkar införstådd med så finns dock en framtida möjlighet att frångå traditionell arvsfördelning genom att någon avsäger sig sin rätt. Här finns dock vissa krav kring avsägelsen och som bröstarvinge, vilket din dotter potentiellt skulle bli om fadern dödsförklaras, så måste ersättning utgå i relation till arvingens laglott. Laglotten är enkelt uttryckt hälften av det egentliga arvet. Som tillkommande omständighet gäller att en underårig arvinge inte har någon rätt att avsäga sig arv. Jag hoppas att denna information ger dig hjälp i din situation och önskar dig lycka till framöver. Vänliga Hälsningar Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare