Arvsordning

Hej, Jag är ensamstående och har inte några barn. Min mamma är i livet samt min helbror och en halvbror på pappas sida. Pappa är död sedan 4 år tillbaka. Mina frågor: Vad händer den dagen jag går bort? Kommer min helbror få dela arvet med vår halvbror på pappas sida? Om min mamma är vid liv den dagen jag går bort, ärver hon allt då? Kan jag testamentera allt till mina syskonbarn på min helbrors sida?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I Sverige använder vi en princip om istadarätt, detta innebär att när någon dör så har arvingen rätt att träda in i stället för den avlidne och ta del av det eventuella arvet. Arvsordningen är uppbyggd av ett system där första arvsklassen är barn och barnbarn, 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken (ÄB). Om den avlidna inte har några avkomlingar så träder andra arvsklassen in där först och främst föräldrar ärver därefter träder syskon och syskonbarn in, 2 kapitlet 2 § ÄB. Om det inte finns några arvsberättiga i den andra arvsklassen övergår man till tredje arvsklassen där far och morföräldrar först och främst ärver och därefter farbröder, morbröder, fastrar och mostrar, 2 kapitlet 3 § ÄB. En kusin ärver aldrig enligt lag. Om du avlider och att vi då presumerar att din mamma redan har gått bort då ärver din helbror hela din mammas del som är 50% av tillgångarna, dessutom får han ta del av 25% av ditt arv som skulle ha tillfallit din far. Resterande del, 25 % ärver din halvbror. Om din mamma är vid livet vid din bortgång splittras dina tillgångar i två olika grenar, där den ena går till din mamma och den andra till din pappa. Din mamma får således 50 %. Eftersom din pappa inte är vid liv så träder din hel och halvbror in och får ärva 25 % var av dina tillgångar, detta enligt 2 kaptilet 2 § ÄB. Eftersom du inte har några bröstarvingar har du möjlighet att helt disponera ditt arv hur du vill i ett testamente. Kontakta gärna en verksam jurist om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente till förmån åt dina syskonbarn på din helbror sida. I ÄB kan du läsa mer om reglerna vid arv: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare