Formkrav skuldebrev

Undertecknande av skuldebrev. Vad är det för lagkrav på att underteckan ett skuldebrev? Måste låntagaren skriva på allmänna villkor och eventuella andra bilagor eller räcker det med att skriva på själva skuldebrevet om man hänvisar i det till att kunden tagit del av allmänna villkoren och bilagorna? Vad gäller som krav på ort o datum? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Generellt gäller inga formkrav vid upprättande av ett skuldebrev. Ni bestämmer själva hur ni vill utforma skuldebrevet. Men för att reglerna i skuldebrevslagen skall vara tillämpliga måste det vara fråga om en ensidig prestation som gäller pengar. Om brevet är utformat på så vis föreligger en presumtion att det finns en fordran. I bevishänseende är en stark rekommendation att den som man har en fordran på undertecknar skuldebrevet, även datum och ort kan naturligtvis vara bra att anteckna. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare