Hemfridsbrott

Min mans fd fru kommer in i vårt hem i samband med barn överlämning.hon blir inte inbjuden av oss , även om vi skulle befinna oss ute i trädgården.

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänt er till Lawline! Ni har egentligen inte formulerat någon fråga utan endast en förklaring av ett händelseförlopp. Jag ska dock ändå svara på det jag tror ni undrar över vilket bör vara om din mans före detta fru begår något brott när hon kommer in i ert hem utan att vara inbjuden. En person som olovligen intränger eller kvarstannar i en annan persons hem begår hemfridsbrott i enlighet med Brottsbalk (https://lagen.nu/1962:700) 4 kapitlet 6 § 1 stycket. Denna paragraf skulle mycket väl kunna passa in på det nu beskriver. Kvarstannar den före detta frun utan er tillåtelse i ert hem har ni rätt att med våld avlägsna henne från platsen i enlighet med Brottsbalk 24 kapitlet 1 § 2 stycket 3 punkten. Observera dock att våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt det vill säga man får inte ta i hur mycket som helst. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare