FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/10/2012

Om förarbehörighet för visst fordon vid misstänkt drograttfylla.

Hej jag blev misstänkt för en drogratt fylla för två veckor sen och fick då ta blod,urin prover som var posetiva dom drog in mitt körkort i väntan på svar från blodet. Körde upp mc och klarade föra veckan får jag nu köra min mc fast mitt bilkörkort är indraget?

Lawline svarar

Hej, Polisen har rätt att ta ett körkort från en person direkt på plats vid en misstänkt drograttfylla. Innebörden av att Polisen tar körkortet är att körkortet blir ogiltigt och innehavaren tappar sin förarbehörighet. Det betyder att även behörigheten för motorcykel är spärrad. Det är Transportstyrelsen som hanterar utfärdande och återkallande av körkort. Polisen överlämnar ditt körkort tillsammans med sin utredning till Transportstyrelsen som sedan tar beslut om ditt körkort ska återkallas och vilken spärrtid du i så fall får. Reglerna om återkallelse av körkort och körkortstillstånd hittar du i Körkortslagen https://lagen.nu/1998:488 och Körkortsförordningen https://lagen.nu/1998:980 Vänligen,
Josefin TallusRådgivare