SKULDEBREV

Hej! Jag har en fråga till angående fordringar. Detta gäller två privatpersoner.A skriver på ett enkelt skuldebrev till B som innebär att A ska betala en viss summa till B vid anfodran. Det har även bestämts att B ska leverera varor till A inom en viss tidsperiod. Tidsperioden har gått ut och inga varor har levererats till A. Då kan inte B eller någon annan person komma med skuldebrevet och kräva A på pengar enligt detta? Är det ens frågan om en fordning längre eller går det över till någon form av avtalsrätt? Kan A åberopa att varan är försenad osv eller är han bunden till skuldebrevet? Tacksam för svar! Vänliga hälningar

Lawline svarar

Hej! Din fråga gäller fordringsrätt och köprätt, och skuldebrevet i din fråga är ett s.k. enkelt skuldebrev, eftersom skuldebrevet är ställt till en viss person, i detta fall B. Om jag har förstått rätt så har A ställt ut skuldebrevet som betalning för varorna som B skulle leverera. Eftersom leveransen inte skett i avtalad tid, har A rätt att hålla betalningen inne på grund av säljarens dröjsmål (se 42 § köplagen). B kan överlåta skuldebrevet men förvärvaren X får inte bättre rätt till betalning än överlåtaren B har (se 27 § skuldebrevslagen). A kan därmed göra en invändning mot B och X om att han/hon har rätt att hålla inne betalningen eftersom leveransen inte skett. Samma invändning som A kan göra mot B kan han/hon göra mot X. Varken B eller X har rätt att kräva betalning så länge B är i dröjsmål med varornas avlämnande. Med vänliga hälsningar,
Elli TolonenRådgivare