Sparad semester

Hej, semesterlagen säger ju att man inte får ta ut sparad sem samma år man sparar sem. jag har använt 20 av årets 25 dgr men skulle under hösten vilja ta en strödag och då använda en 4 år gammal sem.dag som håller på att brinna inne. går det? Om inte, hur gör jag då men den gamla dagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är som du säger att man inte får ta ut sparade semesterdagar när man har semesterdagar kvar för det aktuella året, d.v.s. måste du använda upp dina 25 dagar för i år innan du får använda din gamla dag som du sparat. Detta stadgas i 18 § Semesterlagen, som du hittar på https://lagen.nu/1977:480. Normalt har man rätt att spara semesterdagar i fem år, 18 § 2st Semesterlagen, så du bör ha lite tid till på dig men arbetsrätten i Sverige har gott om så kallade dispositiva regler som kan avtalas bort och ett tips är att kontrollera gällande kollektivavtal, då detta kan innehålla andra regler. Lycka till! Vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare