skuldebrev

Hej! Tänkte ta ett lån på 250 000 kr för att hjälpa min sambo med hennes skulder. Är det nått mer än skuldebrev man behöver tänka på då? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag är inte helt säker om jag förstår vad du menar, om du tänker ditt förhållande till kreditgivaren eller till din sambo. Ett skuldebrev måste skrivas mellan dig och den som ger dig lånet(kreditgivaren), där villkoren för lånet, räntan, amorteringsplan, när betalning ska göras och liknande kommer stadgas. Detta är något som enbart rör dig och kreditgivaren, och om du tar lånet kommer du också vara ansvarig för att betala tillbaka det, oavsett om din sambo betalar till dig eller inte för de pengar du tänker hjälpa henne med. Men du kanske tänker på hur du och din sambo skall reglera förhållandet mellan er? I ett sådant fal bör ni skriva ett skuldebrev(egentligen ett avtal) mellan er, där ni reglerar tydligt att du hjälper henne ekonomiskt och betalar hennes skulder, men att det är ett lån du ger till henne och att hon ska betala tillbaka när hon har ekonomin. Som sagt är det lite svårt att förstå hur ni tänkt upplägget utifrån frågan, om du tänker att du tar lånet och lånar dessa pengar till din sambo(då måste det förhållandet regleras), eller om du enbart tänker "ge" pengarna till henne och betalar av hennes skulder. Det viktigaste är dock att ni pratar igenom exakt hur ni vill att det ska gå till och skriver ett avtal där ni tydligt anger förhållandet kring vilka pengar du lägger ut för din sambos skulder. Är det tänkt att vara som ett lån måste ni skriva detta och lämpligen även reglera när hon ska betala tillbaka det, kanske en tidsfrist på vissa år eller en amorteringsplan kan vara att rekommendera. Det är bra att vara övertydlig i sådana här fall, även om ni inte tänker att det är några problem er emellan så kan mycket hända och har ni inget skriftligt avtal blir det svårt att bevisa vad som sagts mellan er sedan. Sammanfattningsvis rör det alltså sig om två olika förhållanden; dels ditt lån i förhållande till kreditgivaren vilket kräver ett skuldebrev mellan er, dels ditt lån till din sambo som inte rör det förstnämnda. Tänk alltså på att du alltid kommer svara inför kreditgivaren, oavsett om din sambo betalar tillbaka eller ej. Andra frågor att tänka på är ju vilka regler kreditgivaren har för att låna ut till dig, men det rör som sagt inte förhållandet mellan er utan villkoren för att de ska ge dig ett lån. Hoppas detta ger lite klarhet, återkom gärna om jag inte förstått hur du tänkt!
Lawline RådgivareRådgivare