Rätt att få ut allmän handling

Försäkringskassan hotar att dra in min bostadsbidrag efter att de har fått en anonym anmälan där det står att min särbo skulle bo hos mig, vilket han inte gör. Jag är nästan säker på vem denna anonym person är som sprider lögner om mig.Detta ät inte första gången hon trakasserar mig. Har jag rätt att begära kopia på denna anonyma anmälan från försäkringskassan? så jag kan ställa henne till svars.

Lawline svarar

Hej. Enligt tryckfrihetsförordningens 2 kapitel (https://lagen.nu/1949:105) har du rätt att få ut allmänna handlingar från myndigheter, exempelvis då försäkringskassan. Det som krävs är att handlingen kommit in till myndigheten och förvaras där, vilket verkar vara fallet. Så länge inte handlingen är sekretessbelagd (vilket inte är troligt i detta fall) så ska du ha rätt att få ut en kopia av handlingen.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare