Beräkning av försäkringsersättning

Hej, Har en tvist med försäkringsbolaget ang. ersättningen för min krockskadade bil som motparten är vållande till. Motpartens försäkringsbolag vill lösa in bilen för X kr och tar ingen hänsyn till att bilen bilens vitala delar blivit utbytt för X antal tusen kr bara dagar och månader innan olyckan. Budet för min bil från motparten ligger långt under reparations kostnader jag haft för min bil. Har man rätt till ersättning för utgifterna av vitala bildelar utöver marknadsvärdet för bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vad gäller rätten till ersättning regleras detta närmare i det aktuella försäkringsavtalet. Utan att veta vad som står i detta låter det på din beskrivning som att det är marknadsvärdet på bilen som i alla fall försäkringsbolaget vill ge ut i ersättning, vilket i sig inte kan ses som något särskilt förvånande. Jag har dessvärre svårt att tänka mig att det skulle finnas något i avtalet som ger dig rätt till ytterligare ersättning utöver marknadsvärdet. Att du i sådant fall förbättrat bilen genom att byta ut vissa delar spelar då inte någon roll annat än att det möjligen kan höja marknadsvärdet. Mvh,
Leo AnderssonRådgivare