Rättegångskostnad vid FT-mål samt förutsättning för bedrägeribrott.

Hej! Jag kommer troligen få starta ett FT mål eller småmål vad det nu heter och har en fråga. I ett Ft mål så skall man föra sin egen talan i rätten och om man väljer ha Advokat till hjälp så får man bekosta detta själv oavsett om man vinner eller förlorar? Den vinnande sidan kan väl bara kräva reseersättning uppehälle vittneskostnader. Fråga 2: Jag lånade ut en summa till en resa där hon sa att hon skulle betala tillbaka men inte fått en krona, kan man anmäla det som bedrägeri?

Lawline svarar

Hej! Du har mycket riktigt uppmärksammat att särskilda regler för rättegångskostnader gäller vid FT-mål. Enligt 18 kap. 8 a § rättegångsbalken (RB; länk finns här: https://lagen.nu/1942:740 ) gäller särskilda regler om 1 kap. 3 d § 1 stycket RB är tillämplig, d.v.s. om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av basbeloppet. Förenklat uttryckt innebär detta att om du vill stämma någon i domstol och värdet uppenbart inte kommer vara högre än halva prisbasbeloppet (för 2012 ligger beloppet på 44 000kr) så kommer reglerna i 18 kap. 8 a § RB att träda i kraft. I 18 kap. 8 a § RB finns en lista på vad en vinnande part kan få ersättning för. Dessa poster är ersättning för en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resa och uppehälle, vittnesbevisning samt översättning av handlingar. Dessutom stadgar den paragrafen att ersättning bara utgår i den mån den varit "skäligen påkallad för tillvaratagande av partens rätt". När det gäller din andra fråga är det så klart svårt att ge ett korrekt svar utan att veta alla förutsättningar men följande gäller generellt vid bedrägeribrott. Av 9 kap. 1 § brottsbalken (BrB; länk finns här: https://lagen.nu/1962:700#K9 ) framgår att "den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år" Av 1 kap. 2 § BrB följer ett generellt krav på uppsåt för att kunna straffas (om det inte framgår av texten att det räcker med oaktsamhet för att straffas). Vad detta innebär är följande: för att din bekant ska kunna straffas krävs att hon vid tillfället hon "lånade" pengarna av dig hade uppsåt till alla rekvisit i bedrägeriparagrafen. Det avgörande i det här fallet är alltså om hon vid lånetillfället visste om att hon inte ville/kunde betala tillbaka. Om hon hela tiden hade planerat att betala tillbaka men först senare beslutade sig för att behålla pengarna kan hon inte straffas för bedrägeri. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare