FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/10/2012

PERSONSKADA TILL FÖLJD AV VÅRDSLÖSHET I TRAFIK

Två killar åker på en moped rakt fram i en korsning. En mötande bil kommer uppifrån och gör en vänstersväng i korset och kör rakt på killarna på moped. Killarna på mopeden skadar sig. Bilföraren menar att han inte såg killarna på mopeden eftersom det var mörkt ute (kväll) och att mopeden saknade ljus. Mopedisterna i sin tur hävdar att de hade ljus. Till saken hör att händelsen inträffade mitt i ett samhälle med hastighetsbegränsning 40 km, i en väl upplyst korsning vid bl.a en stor butik. Vem står för kostnaderna här? Bilen har gjort en olovlig vänstersväng och om det skulle visa sig att grabbarna trots allt inte hade ljus på mopeden (ord står mot ord). Kan det då istället bli vållande trots att bilen bevisligen skulle låtit mopeden passera först innan han påbörjade sin vänstersväng. Dessutom hävdar mopedkillarna att bilen inte blinkade vänster utan bara svängde.

Lawline svarar

Hej, Vad som kan bli aktuellt i det här fallet är 1 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Vägtrafikant, den som för spårvagn, eller den som någon annanstans än på väg, för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, dömas för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Som vägtrafikant inbegrips både förare av bil och moped. Det straffbara området gäller främst sådana fall där trafikanten har gjort sig skyldig till ett s.k. medvetet risktagande. Detta skulle i detta fall vara att köra moped utan ljus i mörker eller att göra en olovlig vänstersväng på en väg där det färdas mycket trafik. Vid överträdelse av en trafikregel ska vid bedömningen hänsyn tas till regelns större eller mindre betydelse ur trafiksäkerhetssynpunkt. Även vållande till kroppsskada enligt 3 kap. 8 § Brottsbalken (BrB) kan aktualiseras i det här fallet då en av pojkarna skadats. Det finns möjlighet att polisanmäla händelsen och vid en ev. rättegång skulle du betraktas som målsägande. I egenskap av målsägande har du rätt att parallellt med åtalet (som förs av åklagaren) yrka skadestånd i form av enskilt anspråk. Detta förs oftast av åklagaren eller ett målsägandebiträde. I slutändan handlar det här fallet om bevisvärdering, dvs. vad som kan ställas utom rimlig tvivel, hur snabbt bilden körde, om en olovlig vänstersväng gjordes, om ljus fanns på mopeden, om skadorna dokumenteras etc.
Amanda RasmussonRådgivare