Ersättning för sakskada vid kollision mellan motorfordon

Hej, Jag och en kompis skulle iväg på biltävling och jag körde hans mammas bil med ett släp och en folkracebil på släpet. I en nedförsbacke lyckas jag köra på en företagsbil med elektriker i och bilen framför får en del skador likaså bilen jag körde,Hur ska jag gå till väga som chaufför av en bil som inte var min fast jag är ansvarig så att säga :)

Lawline svarar

Hej! Som jag uppfattar din fråga så är det bara bilarna som skadats, och inga personer kom till skada. De skador som är aktuella är alltså sakskador. För skadorna på företagsbilen utgår ersättning från trafikskadeförsäkringen för den bil som du körde (10 § 2 st. trafikskadelagen (TSL)). För skadorna på den bilen som du körde utgår inte någon ersättning ur det fordonets trafikförsäkring. För ersättning för skador på den bil som "orsakat" skadorna krävs att det finns en vagnskadeförsäkring för den bilen. Du måste alltså kolla upp om ägaren till bilen har en sådan vagnskadeförsäkring och sedan läsa i försäkringsvillkoren vad som gäller då annan än försäkringstagaren/ägaren har kört bilen, vad självrisken är osv. Länk till TSL: https://lagen.nu/1975:1410 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare