Tvist avseende kostnader hos Kronofogdemyndigheten

Hej, Jag gick felaktigt i tron att en hyra för garageplats var betald. Fastighetsägaren skickade detta till inkassoföretag, som efter att ha skickat inkassokrav till min gamla adress överlämnade ärendet till KFM. Inkassoföretaget hävdar att det är den adress de fått av fastighetsägaren, trots att fastighetsägaren blivit meddelad min nya adress, dit originalfakturan också sändes 2,5 mån tidigare. All post till min gamla adress har skickats åter avs., vilket inkassoföretaget menar ej har skett. Jag har betalat kapitalbelopp, inkassokostnad och ränta, men bestridit kostnader hos KFM, då jag menar att inkassokrav skulle skickats till samma adress som originalfakturan innan ärendet överlämnades dit. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Det är svårt för oss att svara på vem som har rätt och inte eftersom det är föreligger en rad olika faktorer och uppgifter som utifrån vårt perspektiv inte går att överblicka utifrån den information vi fått. Något som kan vara bra att veta är i alla fall vad som generellt gäller för som enskild när man har att göra med myndigheter, så som kronofogden. Myndigheter är nämligen inte jämställda med privata subjekt utan de har en särskild ställning enligt lag och därmed även särskilda skyldigheter gentemot Dig som enskild. Deras skyldigheter föreskrivs främst i förvaltningslagen (1986:223) (FL). Enligt 4 § FL har myndigheter alltid en grundläggande serviceskyldighet gentemot enskilda vilket innebär att de ska svara på dina frågor och vara hjälpsamma. Då Du i den uppkomna situationen dessutom har ett ärende hos myndigheten så har du rätt till partsinsyn enligt 16 § FL och du har även rätt att yttra dig i ärendet enligt 17 § FL, vilket det verkar som att Du gjort. Mot bakgrund av dessa bestämmelser och Dina rättigheter utifrån desamma så är Mitt råd till Dig att kontakta KFM och be om att få veta allt som de vet och anledningen till varför det här betalningskravet mot Dig uppkommit. De har även en skyldighet att informera dig om hur du ska gå till väga för att överklaga. Detta kallas att lämna fullföljdshänvisning (från myndighetens sida). Du har som enskild alltid en bestående och grundläggande rätt att enligt 22§ FL överklaga ett beslut som fattats av en myndighet gentemot dig och som gått dig emot. Ta kontakt med Kronofogdemyndigheten och säg att Du inte är överens och att Du vill veta vad och hur Du ska göra för att överklaga. De har en skyldighet att hjälpa Dig! Lycka till! Med Vänliga Hälsningar, Giulia
Lawline RådgivareRådgivare