Köp av bil

Köper en bil av en bilhandlare den 1 september. Den 31 augusti skickar han in en anmälan till Transportstyrelsen och till Folksam som jag angivit som mitt försäkringsbolag. Klockan 14 den 31/8 är båda registreringarna gjorda på institutionerna. Äger jag bilen från klockan 14 den 31 augusti eller först den 1 september då jag skivit på kontraktet?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* Äganderätten till bilen gick över på dig då du skrev under kontraktet, alltså den 1 september. Avtal grundar sig på _viljeteorin_. När samständiga viljor från två personer stämmer överens brukar man enkelt säga att ett avtal är för handen. Det är alltid genom avtalet som en äganderätt av detta slag överlåts. Inom avtalsrätten talar man ofta om anbud och accept. När du och bilhandlaren slöt avtalet lämnade antagligen bilförsäljaren ett anbud. Du godkände detta genom en accept och därvid föreligger ett avtal (1). (1) se 1§ 1st avtalslagen *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare