Bestrida en fordran

Hej, hade en omfattande behandling hos tandläkare (ca 30000kr)som avslutades för 6 månader sedan. Tappade nu en lagning och bokade tid för koll. En ny tandläkare tog emot och påstod att denna lagning inte åtgärdats av kliniken. Ville inleda en ny behandling med att ta röntgenbilder m.m. Jag sa ifrån och förklarade att jag trodde tanden lagats hos dem tidigare varför jag kom på återbesök. Konstaterandet tog max 5 min. Trots det kom en faktura på 960 kr + 50 kr fakt.kostn. Hur kan jag bestrida detta?

Lawline svarar

Hej, Det första du bör göra om du vill bestrida fakturan är att meddela kliniken skriftligen om att du bestrider fakturan och på vilka grunder. Kanske kan ni komma överrens. Om kliniken ändå anser att du skall betala fakturan kan de välja att gå vidare med det här till antingen Kronofogdemyndigheten eller tingsrätten. Om de vänder sig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande mot dig kan du skicka in ett skriftligt överklagande där du anger på vilka grunder du överklagar. Om ärendet går till tingsrätten skall du inge ett svaromål enligt 42 kapitlet 7 § Rättegångsbalken där du anger bland annat på vilka grunder du bestrider stämningen. Tänk på att du riskerar att bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar ett mål i domstol. Lycka till! Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare