Bevisning vid rattfylleri

misstänkt för grovt rattfylleri,singelolycka ett vittne hittar mig en bit ifrån motorcyckeln,kommer inte ihåg någonting pga blödning i huvudet 14 dag innan och en vecka efteråt,lever ett ordnatt liv alltid tagit avstånd till sådant här och har svårt att tro att de e jag som kört

Lawline svarar

Hej, Det är åklagaren som har bevisbördan. För att du skall fällas för rattfylleri i detta fall måste åklagaren göra det "ställt utom rimligt tvivel" att det var du som körde motorcykeln. Åklagaren måste bevisa att det till exempel inte var någon annan som körde motorcykeln och sedan smet efter olyckan. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare