Betalningsansvar för banklån vid separation?

Sambos som separerar med gemensam villa & lån. Jag ska separera och jag och min sambo köpte ett hus tillsammans som vi äger gemensamt sedan 10år och vi står båda på huset och lånen. Just nu bor vi båda kvar i huset tills vi hittat en lösning på hur vi ska göra och nu vägrar min sambo betala något mer på lån & driftkostnader. När det gäller lånen, hur fungerar det? Räcker det med att jag sätter in hälften av lånekostnaden på kontot som det dras ifrån och sen får banken kräva resten av min sambo? Finns det något sätt som skyddar mig då min sambo vägrar betala sin del tills vi är överens hur vi ska göra med huset?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Vad gäller banklån som man har tillsammans med någon annan brukar det vara så att man är solidariskt betalningsansvarig för lånet (för att vara säker på hur det ligger till i just ert fall behöver du höra med banken vad som står i era lånevillkor). Det innebär att var och en ansvarar för hela skulden gentemot långivaren. Att du betalar in din hälft innebär således inte att ditt ansvar för att resterande hälft betalas in bortfaller. En annan sak är att du efter inbetalning kan kräva din sambo på dennes del av skulden, se skuldebrevslagen 1 kap 2 § (https://lagen.nu/1936:81). Om din sambo även fortsatt vägrar att betala sin del av skulden kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära exekution. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare