FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/09/2012

Grov rattfylleri

Är misstänkt för grovt rattfylleri. Är just misstänkt för att jag ej var i bilen när polisen kom. Var cirka 300 meter från bilen när det grep mig. Finns dock vittnen som ska ha sett mig vid bilen enligt polisen. Har blivit dömd för rattfylla tidigare så de tog körkortet på plats. Vad kommer hända nu? Fick ta prover på polisstationen som visade på 1,7 i promille. De tog mitt körkort och jag nekade till att kör bilen. Har fått papper på att förundersöknnigen är skickad till åklagare. Hur lång tid borde de ta innan man har svar på vad som händer? Vad är trolig påföljd om jag skulle bli dömd?

Lawline svarar

Av Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, fjärde paragrafen, framgår att den som för ett motordrivet fordon efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att halten uppgår till minst 0.2 promille, dömes för rattfylleri. Påföljden för detta brott är böter eller fängelse upp till 6 månader. I ditt fall är du misstänkt för grov rattfylleri, vilket stadgas i lagen 4 a §. För grov rattfylleri ska alkoholkoncentrationen uppgå till minst 1.0 promille. I ditt fall är du långt över denna gräns, vilket sannolikt rubricerar brottet som grovt. Påföljden för detta brott är fängelse i högst 2 år. Vad du får för påföljd kan jag dock inte säga. Domaren väger in många faktorer, dock är det till din nackdel att du även tidigare blivit dömd för rattfylleri. Det kan vara en faktor som höjer straffet. Ärendet har skickats till åklagare, som i sin tur kommer väcka åtal. Kan inte med säkerhet säga hur lång tid detta kommer ta, men du kommer att få information om det. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare