FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/09/2012

Upphäva adoption

För många år sedan adopterade jag min första hustrus då femårige son. Relationen till honom har tyvärr aldrig blivit bra och har de senaste åren utvecklats till rent usel. Han är nu en medelålders man och vi har ingen kontakt längre. Han har däremot tagit kontakt med sin biologiske far och jag tror att han vill få adoptionen upphävd. Jag har själv börjat tänka i den riktningen men inte sagt något eftersom jag tror att det är omöjligt att upphäva en adoption. Men är det så? Går det att upphäva adoptionen om min son och jag blir överens om att även formellt bryta kontakten? Det skulle vara en lättnad för mig att slippa gälla som 'far' inför gemensamma bekanta då jag ändå inte har någon kontakt med sonen eller hans familj.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 4 kap. 7 § föräldrabalken stadgas det att när det gäller adoptivbarnets ställning i förhållande till adoptanten och dennes släktingar så upphör all verkan av adoptionen om adoptivbarnet adopteras av annan än adoptantens make. Bestämmelsen innebär att verkningarna av en adoption upphör om adoptivbarnet adopteras av annan än adoptantens make, alltså genom en ny adoption. På det sättet skulle din adoption brytas om ditt adoptivbarn adopterades av någon annan, exempelvis av sin biologiska far. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare