Bundenhet vid muntliga anbud

Hej, Jag skulle sälja ett gödselparti och jag annonserade den i en tidning utan att ange något pris. och så ringde en kund och frågade för mer information om priset och jag sa till henne att jag vill ha 30 000 kr för det, hon sa att hon ringer tillbaka lite senare. Nu ångrar jag mig och vill höja priset så har jag rätten att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När avtal ingås brukar den sk. anbudaccept-modellen tillämpas. Denna innebär att ett anbud först lämnas som måste vara tillräckligt precist och riktad till en viss krets personer. Anbudet måste direkt kunna läggas till grund för ett godkännande, en accept, och därefter har avtal slutits. Din annons i tidningen är inte ett anbud eftersom det inte är till en avgränsad krets av personer och eftersom den inte innehåller till exempel priset. När kunden ringer och frågar och du svarar att hon får köpa partiet för 30 000 kr kan detta ses som ett anbud från din sida. Muntliga anbud måste dock accepteras direkt om ni inte kommer överens om annat enligt 3 § 2 st. AvtL. Eftersom det inte framgår att du gav henne viss tid att fundera på priset är du inte bunden av ditt anbud och är också fri att ändra dina försäljningsvillkor hur du vill. Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare