Pantsätta häst

Hejsan! Ska börja med att säga- vilken bra hemsida, med så många nyttiga kommentarer! Jag har en fråga gällande pantsättning av häst. Jag har ärvt en häst av farfar och vill nu köpa en lägenhet, för vilket jag behöver lån. Kan jag pantsätta hästen? Får man lämna levande saker, såsom djur, som säkerhet för lån i bank? Det känns ju helt tveksamt, det verkar inte kunna gå riktigt praktiskt, men undrar om det. Mvh emma

Lawline svarar

Hej, Det finns inget som förbjuder att man pantsätter levande saker, såsom hästar. Problemet ligger snarare i att det finns vissa krav för att panten ska bli giltig som kan vara svåra att uppfylla när det är en häst som ska pantsättas. För att en pantsättning ska bli giltig måste ägaren till pantföremålet (i detta fall hästen) avskäras från all rådighet över föremålet. Du kommer alltså inte kunna ha kvar din häst och nyttja den om den ska pantsättas. På grund av det praktiskt komplicerade är det troligtvis inte vanligt att en bank accepterar häst som pant. I slutändan är det dock banken som tar ställning till vad de accepterar som pant, så jag föreslår att du vänder dig till din bank och hör hur de ställer sig till det. Lycka till! Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare