TRAFIKSKADA

Hej, Jag och en kompis skulle iväg på biltävling och jag körde hans mammas bil med ett släp och en folkracebil på släpet. I en nedförsbacke lyckas jag köra på en företagsbil med elektriker i och bilen framför får en del skador likaså bilen jag körde,Hur ska jag gå till väga som chaufför av en bil som inte var min fast jag är ansvarig så att säga :)

Lawline svarar

Hej, Skada som uppstår när två fordon som båda är i trafik kolliderar regleras enligt trafikskadelagen 10§. För att ersättning från trafikförsäkringen ska utgå för skador på ett motordrivet fordon krävs det att det påkörande fordonet var i trafik och att skadan uppkom genom vållande i samband med förandet av det påkörande fordonet. I det här fallet innebär reglerna att ägaren till bilen som du körde på kommer att få ersättning för skadorna på sin bil ur trafikförsäkringen för bilen som du körde. Du kan bara bli personligt ansvarig för den kostnaden om du handlade uppsåtligen (det vill säga med flit) eller var grovt vårdslös. I så fall kommer det företag som betalat ut trafikskadeersättning att kräva dig på det utbetalade beloppet. Detta tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det görs normalt bara vid grova regelöverträdelser eller rattfylla. Vad gäller skadorna på bilen som du körde kommer troligtvis ingen ersättning att utgå ur trafikförsäkringen. Det låter nämligen som om du var ensam vållande. Det finns flera möjliga utfall här. Det är möjligt att skadan täcks av en vagnsskadegaranti eller vagnsskadeförsäkring. Om så är fallet kommer ersättning för skadorna på bilen du körde att utgå därifrån. Eventuellt kommer det då att finnas en självrisk. Om du är skadeståndsansvarig för skadorna kan du behöva betala den självrisken. Jag kommer att göra en kort bedömning av eventuell skadeståndsskyldighet nedan. För det fall skadorna på bilen som du körde inte omfattas av någon försäkring kan det bli aktuellt med skadestånd. Av skadeståndslagen 2:1 framgår det att den som vållar en sakskada skall ersätta skadan om den vållats uppsåtligen eller av vårdslöshet. Jag förutsätter att du inte kört på bilen med flit, så man får göra en bedömning av ifall du varit vårdslös eller inte. Vad som utgör vårdslöshet förklaras inte i lagen, men man brukar i lösa termer tala om att man är vårdslös om man avviker från en handlingsnorm. I det här fallet skulle jag, baserat på vad du skrivit, nog tro att det finns anledning att göra bedömningen att du varit vårdslös när du körde på bilen framför. Min bedömning är att du troligtvis skulle få stå för skadorna på bilen du körde. Jag rekommenderar att du avvaktar de inblandade försäkringsbolagens utredningar och ser vad de kommer fram till. Det är först när de har reglerat de uppkomna skadorna som det klart framgår hur mycket av skadorna som inte täcks av försäkring. När ni fått svar på det kan ni göra en bedömning av hur ni vill hantera problemet. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare