FrågaÖVRIGTÖvrigt23/09/2012

Uppgiftslämnande som författare?

Har jag som författare rätt att ì mina alster återge sms, delar ur mail, chattar o dyl, ur verkligheten? Jag skriver under pseudonym och alla namn är ändrade.

Lawline svarar

Hej och tack för ditt svar! Som jag ser det finns det inget i svensk lag som hindrar dig från att återge sådana konversationer. Vi har inget speciellt skydd för privatlivet, och det enda du möjligtvis kan riskera är att bli åtalad för förtal om uppgifterna du lämnar i din bok utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att uppgifterna du lämnar i boken på något annat sätt ägnar denna att utsättas för andras missaktning. Det måste då framgå vem du menar och att de delar du återger verkligen utpekar andra personer eller framställer dem på ett sätt som kommer vissa missaktning i andras ögon. Jag vet inte alls vilka slags uppgifter som kan förekomma i de sms, mail och chattar du tänker återge, men förtalsbestämmelserna tar sikte på grova anklagelser och det måste ju framgå för allmänheten vilka personer som det handlar om. Utöver förtalsbrottet ser jag inga andra hinder med att lämna ut sådana konversationer enligt svensk rätt. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare