FrågaÖVRIGTÖvrigt23/09/2012

Uthysning av sambo

Min f.d. flickvän vägrar att flytta. Hon står inte på hyreskontraktet, är ej folkbokförd hos mig och inget avtal finns mellan henne och mig. Jag vill få ut människan med hänsyn till mina barn. Jag har gett henne möjligheter och tid att avlägsna sig. Vi är inte registrerade sambos. Hon hävdar hon har rätt att ockupera mitt hem. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Först vill jag klargöra att det inte spelar någon roll om ni varit "registrerade sambos" eftersom man för att vara sambos inte behöver registreras på något sätt, det är i sambolagens mening tillräckligt att ni bor ihop under äktenskapsliknande förhållanden. Detta har betydelse såtillvida att om ni har skaffat hemmet för gemensamt bruk har hon rätt att kräva hälften av bostaden och bohaget. Om du dock hade hemmet redan innan hon flyttade in har hon inte rätt till detta. Vad gäller avhysningen kan man få hjälp från Kronofogdemyndigheten för att avhysa hyresgäster som inte betalar hyran och liknande, eftersom ni är samboende och hon inte är hyresgäst gäller ju dock inte detta utan detta är en situation som inte är direkt lagreglerad. Min rekommendation är istället att du helt enkelt vänder dig till polisen och förklarar din situation så att de kan hjälpa dig med avhysningen om hon inte lämnar frivilligt. Eventuellt skulle kanske även socialnämnden i din kommun vara till hjälp.
Lawline RådgivareRådgivare