Betala kostnader för försvarare

hej, det är så att en vän till mej fick en dom för narkotikabrott ca 100 gram hasch,i domslutet från tingsrätten står det, "PÅFÖLJD m.m , skyddstillsyn och att gå ett program genom frivården". men läser man vidare på en annan sida står det ERSÄTTNING , summan som advokaten ska få i ersättning x antal kr . av denna summa ska den åtalade betala till staten 15000 kronor " . vad jag har förstått ska väll inte en åtalad behöva betala rättegångs kostnader ? i domen till den åtalade står det inget om någon böter

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Den som blir dömd i ett brottmål skall vanligtvis betala hela eller delar av statens kostnader för dennes försvarare. Hur mycket som skall betalas tillbaka räknar domstolen ut. För det fall att den dömde uppfyller kraven för att få rättshjälp kan summan som personen skall återbetala aldrig bli högre än vad den dömde skulle ha fått betala i avgift för rättshjälp. Bestämmelserna om rättshjälp är en social skyddslagstiftning som skall hjälpa den som inte kan få rättslig hjälp på annat sätt. Hur stor rättshjälpsavgiften är beror på hur stort ekonomisk underlag personen i fråga har samt hur stora kostnaderna för det juridiska ombudet är. Hur det ekonomiska underlaget räknas ut framgår av 38 § Rättshjälpslagen (https://lagen.nu/1996:1619). Det framgår vidare av 23 § Rättshjälpslagen hur rättshjälpsavgiften skall beräknas. För det fall att någon har så högt ekonomisk underlag att denne inte är berättigad till rättshjälp (över 260 000/år enligt 6 § Rättshjälpslagen) kan personen i fråga bli tvungen att betala hela kostnaden för sin försvarare. Återkom gärna om du har några följdfrågor. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare