FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/11/2005

Bekräfta tyskt faderskap via Sverige

Hej, jag har en son i tyskland och har ingen tid att åka ner för att bekräfta min faderskap. Modern och jag har inte längre någon relation och barnen är kvar hos henne. Jag vill följa min plikt att ta ansvaret för min son med och undrar var någonstans har jag möjlighet att göra det här hemma i sverige så att det kan vidareledas till den tyska myndigheten

Lawline svarar

Eftersom det rör sig om en mor och ett barn med hemvist i Tyskland torde det vara tysk lag som skall tillämpas. Detta gör att din fråga inte kan besvaras direkt här på lawline. En tysk myndighet borde ha möjlighet att skicka de handlingar som behövs för en faderskapsbekräftelse till en myndighet i Sverige. För att socialtjänsten i Sverige ska kunna ta på sig ett sådant här fall måste de ha fått det i uppdrag från en tysk myndighet. Den tyska ambassaden i Stockholm kan säkert hjälpa dig vidare med detta. Adressen dit hittar du http://www.stockholm.diplo.de/sv/Startseite.html
Ann Rask SamuelssonRådgivare