Internationella rättsförhållanden rörande dödsbo.

Hej. Jag har precis fått reda på att min biologiska far gått bort och undrar lite om arv och sånt. Vi har inte haft någon kontakt på 34 år och via en halvsyster fick jag reda på att han gått bort nyligen. Varför får man inte reda på sånt någonstans ifrån när den biologiska föräldern dör och vart ska man vända sig för att se om det finns något arv och hur det ska fördelas? Han bodde i Danmark.

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* _Detta svar har sin utgångpunkt i att din avlidne far, trots att han bodde i Danmnark, var svensk medborgare._ Om din pappa är svensk medborgare *(enbart)* skall svensk lag gälla (1). Detta innebär att kvarlåtenskapen efter din i huvudsak skall fördelas enligt svensk lagstiftning och varje bröstarvinge tager lika lott i kvarlåtenskapen. (2) När det gäller arvsreglerna baseras dessa på nationalitetsprincipen. Om din pappa är svensk medborgare men bor i annat land skall svensk lag gälla (se [1]). Detta gäller bara arvsordningen. Om bodelning skall förättas vilar detta på hemvistprincipen och för bodelningen torde dansk rätt tillämpas (3). (1) se 1§ 1st 1p lag (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo (2) se 2 kap. 1§ 2st 1p ärvdabalken (3) Bergquist, U, Internationell arvs- och bodelningsrätt, I 1-3 *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare