FrågaÖVRIGTÖvrigt16/09/2012

Tillåtet att lägga ut samtal med bygglovshandläggare på nätet?

Hej Jag har spelat in ett samtal mellan mig och en bygglovshandläggare för att vi vid första tillfället som vi hade samtal med honom, så var han mycket otrevlig, och titulerade oss svartbyggarna när han hälsade oss välkomna till kommunkontoret. Vis av denna behandling sa min man och jag att nästa gång vi talar med bygglovshandläggaren ska vi spela in samtalet. Detta samtal har nu ägt rum och var lika kränkande som det första samtalet. Inspelningen har vi skickat till JO i samband med vår JO anmälan. Nu till min fråga, får vi dela med oss av denna ljudfil till andra (lösenordsskyddat)via tex en hemsida?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I och med att det rör sig om ett samtal och inte t.ex. en föreläsning är det inte troligt att handläggarens uttalanden är att betrakta som "verk" enligt upphovsrättslagen (se https://lagen.nu/1960:729) och därmed inte är skyddade enligt nämnda lag. Om ljudfilen kan upplevas som kränkande av den aktuella handläggaren skulle möjligen brottsbalksbestämmelsen förtal kunna aktualiseras. Detta ter sig dock relativt långsökt och torde dessutom kräva att inspelningen är tagen ur sitt sammanhang eller på något annat sätt förvrängd eller vinklad så att den inte återger er konversation på så som den var. Utöver detta krävs det också att det framgår vilken handläggare det rör sig om. Om ni överväger att lägga ut ljudfilen på internet skulle jag, för att vara på den säkra sidan, råda er att "avpersonifiera" ljudklippet så att det inte framgår vilken handläggare det rör sig om. Detta bör inte heller framgå i text eller dylik information i anslutning till klippet. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare