Grannelagsförhållanden

Vi vill låta grannen ta ner grenar på våra träd som växer in på hans tomt, och så långt är det inga problem. Men förra gången han gjorde det så kastade han in de kapade grenarna på vår tomt. Får han göra det eller måste han själv forsla bort grenarna?

Lawline svarar

Hej, Tack för er fråga. Om en rot eller gren tränger in på en grannes fastighet får denne ta bort den enligt 3:2 jordabalken (JB). Dock stadgar 3:1 JB det faktum att en fastighetsägaren som vidtar en åtgärd på sin eller annans mark måste se till att detta inte orsakar besvär för andra. Om ni känner besvär av åtgärden ska talan i första hand grundas efter reglerna i 32 kap. i miljöbalken vilka avser frågor gällande skadestånd för vissa miljöskador och andra enskilda anspråk. En annan möjlighet är att ni själva ansvarar för kapningen av grenarna, vilket ni har förturs-rätt till enligt 3:2 JB, under förutsättning att åtgärden kan befaras medföra skada av betydelse för er. I och med att grannen kastar in de kapade grenarna på er tomt tycks skaderekvisitet vara uppfyllt.
Lawline RådgivareRådgivare