Bröstarvingars och särkullebarns arvsrätt

Min make och jag har inbördes testamente. Han har ett särkullsbarn och vi har även gemensamma barn. Om jag går bort först, innebär det då att min make ärver mig och när han går bort så får hans särkullsbarn en större andel av boet, än om vi inte hade haft inbördes testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt den legala arvsordningen ärver makar efter varandra och när båda makarna avlidit ärver barnen efter föräldrarna. I din fråga utgår du ifrån att du avlider först. Din make kommer då att tilldelas din kvarlåtenskap. När din make sedan avlider kommer hans kvarlåtenskap att fördelas lika mellan era gemensamma barn och hans barn. Om ni exempelvis har reglerat i testamentet att din makes barn inte ska ha rätt till den kvarlåtenskap du efterlämnar, är det korrekt att särkullebarn ärver en större andel av boet, än om det inte funnits någon begränsning i testamentet. Att inte glömma är dock att alla bröstarvingar har rätt till sin laglott och det beror givetvis på hur väl din efterlevande make förvaltar din kvarlåtenskap. Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Med vänlig hälsning Sofia Timoudas
Sofia TimoudasRådgivare