Fråga om barnbarns arvsrätt och bröstarvingar

Mamma och pappa hade 10 barnbarn. Sju av dessa fick dela på 150.000:- precis innan min mor gick bort 2007 och nu gick min far bort. Gick detta rätt till? Tre av barnbarnen fick ingen ting.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Inom arvsrätten finns det bl.a. två principer som reglerar hur man får fördela sitt arv, det är arvslott och laglott. Har en person två barn och avlider utan att upprätta testamente, med en samlad förmögenhet på 10 000 kronor, får varje barn 5 000 kronor, d.v.s. hälften av förmögenheten, detta är arvslotten. Inom svensk rätt så är man inte helt fri att välja vem som skall ärva vad, man är bunden av laglotten. Laglotten är den del som arvingen är försäkrad enligt lag, laglotten är hälften av arvslotten. Skulle personen i exemplet ha testamenterat allting till ett barn, skulle det förfördelade barnet ändå ha mottagit 2 500 kronor som laglott. Ovanstående gäller endast bröstarvingar, d.v.s. barn till den avlidne personen. Har barnen till den avlidne avlidit, så träder den avlidnes barnbarn in i dess ställe. Jag tolkar din fråga som om barnbarnen är dina barn, vilket innebär att din mor var fri att ge barnbarnen så mycket, eller litet, pengar som hon önskade. De är inte bröstarvingar och då finns det ingen lagstiftning som skyddar dem. Vänliga hälsningar, Erik
Lawline RådgivareRådgivare