Rättegångskostnader i brottmål

hej, det är så att en vän till mej fick en dom för narkotikabrott ca 100 gram hasch,i domslutet från tingsrätten står det, "PÅFÖLJD m.m , skyddstillsyn och att gå ett program genom frivården". men läser man vidare på en annan sida står det ERSÄTTNING , summan som advokaten ska få i ersättning x antal kr . av denna summa ska den åtalade betala till staten 15000 kronor " . vad jag har förstått ska väll inte en åtalad behöva betala rättegångs kostnader ? i domen till den åtalade står det inget om någon böter

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel gäller att då en åtalad blivit fälld och dömd för brottet så ska han/hon ersätta staten för den kostnad som staten haft för att ersätta den offentliga försvararen (31 kap. 1 § 1 st. Rättegångsbalken (RB)). I bestämmelsens tredje stycke finns en regel som begränsar ersättningsskyldigheten på så sätt att den som blivit fälld inte ska behöva betala mer av kostnaden för försvararen än vad han/hon skulle ha fått betala i rätthjälpsavgift vid rättshjälp. Se 23 § & 38 § rättshjälpslagen (1996:1619) där det framgår hur rätthjälpsavgiften räknas ut. Kostnader som uppkommit till följd av att den åtalade gjort sig skyldig till "försumlig processföring" eller kostander för blodprovstagning, blodundersökning, urinprovstagning eller urinundersökning för utredning av brottet omfattas inte av denna begränsningsregel (31 kap. 1 § 3 st. RB). Ersättningsskyldigheten kan också sättas ned, helt eller delvis, om det finns skäl till det. Vid bedömningen av om ersättningsskyldigheten ska sättas ned tas hänsyn till den tilltalades brottslighet samt till hans/hennes personliga och ekonomiska förhållanden (31 kap. 1 § 4 st. RB). Som framgår ovan blir alltså en åtalad person som fällts till ansvar för brottet skyldig att ersätta staten för vissa av kostnaderna för försvaret. Att det i domen står att den åtalade är ersättningsskyldig är alltså inget fel. Det som den åtalade är skyldig att ersätta är vissa rättegångskostnader, och det är därför det i domen inte finns något ang. böter, då böter är en påföljd och ingen ersättningsskyldighet. Länk till RB: https://lagen.nu/1942:740 Länk till rättshjälpslagen: https://lagen.nu/1996:1619 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare