FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis10/09/2012

Uppgift ur belastningsregistret rörande en avliden person

En rattfylledom 1964 el 1965, kan man hitta den någonstans i något register på en avliden person?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga! Eftersom din fråga utelämnar en del information (till exempel din relation med den avlidne samt dennes straff för brottet) så kommer följande svar bli av mer generell karaktär. Straffrättsliga domar registreras i det så kallade belastningsregistret (det som i folkmun oftast benämns straffregistret) vilket regleras av lag om belastningsregister (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.HTM). I lagens 9 § framgår att enskilda personer har rätt att få ut information rörande sig själv ur registret. I 10 § nämns andra enskilda (till exempel arbetsgivare) som har rätt att få ut information om en annan person. Dock sparas inte informationen i belastningsregistret hur länge som helst. I din fråga framgår inte straffet personen i fråga fick för sitt brott. Detta är oftast avgörande för att bestämma tiden efter vilken uppgiften gallras. Dock gallras uppgiften _alltid _när personen i fråga avlidit, detta framgår i 16 § 7 punkten. Sammanfattning: även om du är behörig att ta del av uppgiften gällande personen i fråga så är hans eller hennes uppgifter redan gallrade ur belastningsregistret eftersom han/hon avlidit. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare