Borgensmans ansvar

Hej. Jag har några följdfrågor. Min far har gått i borgen för topplån på min bostadsrätt Nu är vi osams och han hotar med att dra in borgen. Kan han göra det? Jag betalar mitt lån och har inte missat någon betalning men har fått betalningsanmärkning av annan orsak sedan jag tog detta lån. Vad kan han göra? Jag sköter betalningarna varje månad. Kan han dra mig inför rätta? Kan han vinna i rätten om jag har en betalningsanmärkning av annan orsak?

Lawline svarar

Hej! Ett borgensåtagande är en slags säkerhet för att en borgenär (t.ex. långivare) ska låna ut sina pengar. Den som går i borgen för någon annan kallas för borgensman. Borgensåtagandet innebär att borgensmannen tar på sig att betala gäldenärens skuld i händelse av att gäldenären själv inte kan betala. Det borgensmannen gör är alltså inte att ta på sig ett ansvar gentemot gäldenären, som i detta fall är du, utan borgensmannen tar på sig ett ansvar gentemot den borgenär som lånat ut pengarna. Det betyder att en borgensman inte kan ”ta tillbaka” sitt borgensåtagande på grund av konflikter med gäldenären. För att borgensmannen ska kunna bli fri från sitt borgensåtagande krävs att borgenären samtycker till det. Detta eftersom det är just själva borgensåtagandet som utgör borgenärens säkerhet för lånet. Kan inte du som gäldenär ställa annan säkerhet för lånet är det troligt att borgenären inte kommer samtycka till att borgensåtagandet upphör, då chansen för borgenären att få tillbaka sina pengar då kan minska. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare