Arvsskifte med efterarvingar till först avliden make

Min faster som endast hade mig och mina fyra syskon kvar i släkten har avlidit. Fastern hade ytterligare tre tidigare avlidna syskon som alla var utan barn. Fastern var tidigare gift men maken avled för tiotal år sedan. I bouppteckningen efter maken har noterats fyra efterarvingar som var makens syskon. Av dessa syskon är idag två avlidna med ett respektive två barn i livet. Fastern och hennes make hade inga barn. Det fanns ingen enskild egendom noterad i makens bouppteckning. Om jag förstår rätt så finns i bouppteckningen efter fastern nu tio dödsbodelägare och arvsskiftet blir följande: Jag och mina fyra syskon delar på hälften av kvarlåtenskapen dvs 1/10 vardera. Fasterns tidigare avlidna makes syskon delar på andra halvan av kvarlåtenskapen dvs de levande syskonen och det ensamma syskonbarnet 1/8 vardera samt de två syskonbarnen 1/16 vardera. Är detta rätt fördelning i kommande arbsskifte?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB), som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637. Det stämmer att det finns 10 st dödsbodelägare till boet efter din faster, vilket framgår av ÄB 18 kap 1 § 1 st (du och dina syskon, samt makens syskon och syskonbarn). För enkelhetens skull kan vi börja med att reda ut efterarvingarnas, dvs. makens syskon+syskonbarns andel. När maken dog, tillföll makens kvarlåtenskap din faster enligt ÄB 3 kap 1 § 1 st. Nu när din faster avlidit, ska makens syskon+syskonbarn enligt huvudregeln i ÄB 3 kap 2 § 1 st dela på hälften av fasterns kvarlåtenskap (5/10, då ni är 10 dödsbodelägare). Detta förutsätter dock att fastern erhöll hälften ur kvarlåtenskapen efter maken. Om maken t.ex. hade testamenterat bort delar av sin egendom, förändras detta förhållande och fastern erhöll annan andel ur boet. I sådana fall ska makens syskon + syskonbarn erhålla motsvarande andel ur boet efter din faster enligt ÄB 3 kap 2 § 3 st. Fördelningen av makens andel i fasterns bo blir sådan att makens syskon + det ensamma syskonbarnet får 1/4 och de två syskonbarnen får 1/8 vardera av _makens andel i fasterns bo_. Om fallet är sådant att fastern erhöll hälften ur boet efter maken, gäller huvudregeln i ÄB 3 kap 2 § 1 st och makens arvingar får således 1/8 (syskon+ensamt syskonbarn) respektive 1/16 (de två syskonbarnen). Syskon samt syskonbarns arvsrätt framgår av ÄB 2 kap 2 § 2 st. Du och dina syskon får, precis som du skriver, dela på andra hälften av boet efter din faster, förutsatt att det inte finns testamente som säger annat. Fördelningen blir således sådan att du och dina syskon får 1/10 vardera, se ÄB 2 kap 2 § 2 st. Under förutsättning att det t.ex. inte finns några testamenten efter din faster eller fasters make, har du alltså gjort en korrekt andelsberäkning av arvsfördelningen. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare