Skadestånd då bostaden inte uppfyller förväntat skick

Efter att vi betalt handpenning, men före kontraktsskrivning upptäcker vi att säljaren tagit bort två väggfasta hyllor. Med följd att bitar av tapeten följt med. Kan vi åberopa skadestånd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga! Först blir jag lite förvirrad, generellt brukar köparen först skriva på kontraktet vilket i sin tur följs av att denne inom ett par dagar betalar handpenningen. Inte tvärtom. Jag misstänker att ni med kontraktsskrivningen kanske syftar på signeringen av själva köpebrevet som genomförs vid tillträdesdagen. Det följande skrivs med hänvisning till det avtal jag skrev under när jag här om månaden sålde min bostadsrätt i Linköping där Skandiamäklarna var mäklare. Avtalet är av standardform och liknar med stor sannolikhet ert dito oavsett om ni köpt en bostadsrätt eller en villa. I överlåtelseavtalet som skrivs i och med köpet framgår, förutom en uppmaning att betala handpenningen inom ett par dagar, regleringar gällande köpeobjektets (bostadens) skick. Oftast svarar säljaren för att köpeobjektens skick inte försämras från kontraktsdagen till tillträdesdagen. Det brukar i de absolut flesta fallen, i överlåtelseavtalet, ingå en skadeståndsklausul där det framgår att köparen har rätt till skadestånd om säljaren brutit mot sina skyldigheter, till exempel genom att försämra lägenhetens skick. Dock är jag tveksam om det ni skriver angående tapeten är tillräcklig för att karakterisera som skadeståndsberättigad skada på köpeobjektet. En sådan skada måste framstå som relativt uppenbar. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare