Preskriptionstid för hyresfordran

Konsumentfordran eller ej? Mina barn äger ett hyreshus som de hyr ut till privata hyresgäster. De är privatpersoner och deklarerar detta själva i sin egen deklaration. En hyresgäst har inte betalat hyran i vanlig ordning. Hur lång är preskriptionstiden för hyresskulder enligt ovan.

Lawline svarar

Frågan här är ifall dina barn är att anse som näringsidkare. Att det inte drivs i ett bolag har här ingen betydelse. Preskriptionstiden för en näringsidkare mot en konsument är 3 år, annars är tiden 10 år. Med största sannolikhet är dina barn att anse som näringsidkare eftersom syftet med hyreshuset förmodligen är att tjäna pengar. Preskriptionstiden räknas från tiden då fordran uppstod eller senast preskriptionstiden avbröts (genom att skicka fakturor eller om gäldenären på annat sätt erkänner sin skuld). Reglerna kring preskription hittar du i Preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130)
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare