Preskriberade fordringar

Hej igen! Nu har jag en annan fråga. Jag har under en tid betalat på olika ärenden som ligger hos olika inkassobolag/KFM. Jag har efter nogrannare granskning konstaterat att dessa skulder egentligen var preskriberad redan vi datum för första betalning. Nu vet jag att jag gjort preskriptionsavbrott vid första betalningen på skulden/skulderna. Men går det att hävda preskription i efterhand när man har rätten på sin sida (tidsmässigt). Jag har inga större förhoppningar om att det skulle gå, men ni vet detta bättre än jag.

Tack på förhand.

Mvh Danne

Lawline svarar

Hej!

Innebörden av preskription är att fordran inte längre kan göras gällande. En preskiberad fordran är emellertid inte ogiltig och kan i vissa fall göras gällande. (t.ex. vid kvittning)

En gäldenär som betalat en preskiberad fordran kan således inte kräva betalningen åter.

Mvh

Daniel WaermeRådgivare