Betalningsansvarighet för make

Är jag betalningsansvarig för min hustrus sjukvårdskostnader? Hon är intagen på ett äldreboende i kommunen och dessutom har hon många sjukresor och sjukhusvistelser till lasarett. Hennes totala kostnader överskrider hennes tillgångar och pension.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! ”Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder”. Detta framgår av Äktenskapsbalken 1 kapitlet 3§. Denna princip gäller under äktenskapet och fortsätter att gälla om äktenskapet upphör på grund av äktenskapsskillnad. Skulder är alltså personliga och endast den som ådrar sig skulden kan krävas på betalning för densamma. Jag kan däremot inte uttala mig huruvida ni har tecknat ett avtal där ni har soldidariskt ansvar, men eftersom inget av detta nämns i frågan gäller den ovan framställda principen. Med vänliga hälsningar,
Mitar MarjanovicRådgivare