FrågaÖVRIGTÖvrigt02/09/2012

Gallring ur belastningsregistret

Hej. Jag åkte fast för snatteri då jag var 18 år och fick betala böter. Vad jag gjorde var fel och sedan den dagen har jag följt lagen till punkt och pricka. Ett snedsteg helt enkelt. Det har gått mer än 5 år sedan och vad jag förstått så ska noteringen vara borta. Jag har tänkt att söka Polishögskolan och undrar om mitt snedsteg kommer att bli ett problem för mig även om noteringen är borta? Skulle vara oerhört tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Precis som du säger har belastningsregistret rensats om det gått mer än 5 år. Det ska därför inte bli ett problem för dig då de inte längre kan se att du begått ett snedsteg utan det är upp till dig att avgöra om du vill berätta om det eller inte. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare