FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2012

Behövs bilbälte i Husvagn?

Hej. Har en fråga som jag har försökt hitta svar på i trafikförordningen och googlat lite: När man färdas i husbil, får man ligga i sängen? Rent logiskt sätt borde det vara förbjudet i.o.m. att bilen är försedd med bilbälten och att man därför måste använda dessa, men kan inte hitta något lagrum som direkt tar upp just detta. En hänvisning till lagrum skulle uppskattas.

Lawline svarar

Hej, Först och främst skulle jag vilja uppmana alla som färdas i husbil att alltid använda bilbälte, konsekvenserna kan bli värre än rent juridiska. Skyldigheten att använda bilbälte regleras i Trafikförordningens fjärde kapitel, tionde paragrafen. Där stadgas det att alla som färdas i ett fordon skall sitta på en plats där det finns ett bilbälte och då använda detta bälte. Husvagnar räknas som fordon i paragrafens mening enligt Lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559), enligt andra paragrafen i nämnda lag. Den möjligheten som eventuellt skulle kunna finnas är om husvagnen är godkänd för att få transportera fler personer än vad det finns platser med bälte i husvagnen, men det låter osannolikt att moderna fordon inte skulle ha bilbältesplatser till alla som får färdas i det. Sen kan också Transportstyrelsen bevilja undantag från säkerhetskraven enligt paragraf 10 d i det fjärde kapitlet i trafikförordningen.
Lawline RådgivareRådgivare