TYSK ARVSRÄTT

Angående tysk arvsrätt. farfar,änkeman i Tyskland dog 2012 min far dog i Sverige 2008 men det finns 3 syskon kvar i livet som bor i Tykland.Testamentet är skrivet före min fars bortgång ocg där står att alla barn delar lika.Är jag berättigad enligt lag min fars del nu när han inte finns kvar i livet? Tack!

Lawline svarar

Hej, Om din farfar var tysk medborgare eller medborgare i såväl Tyskland som Sverige så skall tysk lag tillämpas. Var han endast svensk medborgare så skall svensk lag tillämpas. Gäller tysk lag så finns ett visst laglottsskydd. Såvitt jag kan finna så gäller samma andel som i Sverige, det vill säga halva arvslotten. I detta fall 12,5 % av din farfars tillgångar. Denna del har du som din fars arvinge rätt till oavsett vad testamentet säger. Normalt är att barn träder i avlidna föräldrars ställe vid arv. Jag är dock osäker på hur den tyska regleringen fungerar här. För att få ett säkert svar rekommenderar jag att du kontaktar en verksam familjerättsjurist i Tyskland. Om det är svensk lag som gäller skall du ärva din fars del tillsammans med dina eventuella syskon. Du träder nämligen i din fars ställe sett mot testamentet enligt ärvdabalken 11:6. Du kan själv läsa på om tysk arvsrätt här: http://www.successions-europe.eu/sv/germany/topics Som ovan skrivet så rekommenderar jag att du kontaktar en tysk familjerättsjurist för att få hjälp att reda ut frågan. Ärvdabalken finner du här: https://lagen.nu/1958:637 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare