Ansökan om betalningsföreläggande hos KFM

Hejsan JAg har lånat ut pengar till en fd vän. Det började med att jag lät hon o hennes dotter bo hos mig efter att det skar sig med hennes ex. Veckor o månader drog iväg. Hon skulle starta upp ett företag med sin fd Personliga tränare. JAg lånade ut 50.000kr till detta. Vi skrev ett kontrakt. Med persnummer,signatur datuom o allt. Detta brev o sprade sms samt banköverföring har jag sparat.. Nu när dom har flyttat vägrar hon att svara på frågor gällande lånet.. Kommer jag få tillbaka pengarna på nåt vis? Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej, Om en person som är skyldig dig pengar vägrar att betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM). För att göra detta krävs att du kan styrka att det verkligen finns en skuld. Efter att du fyllt i blanketten om betalningsföreläggande skickar KFM ut ett brev till den person som är skyldig dig pengar. Personen ifråga kan då antingen betala skulden direkt, låta bli att svara, eller bestrida skulden. Bestrider personen skulden krävs att handläggningen av ärendet fortsätter i domstol om den sökande fortfarande vill få in skulden. Svarar den som är skyldig pengar inte på betalningsföreläggandet meddelar KFM ett utslag där han/hon förpliktas att betala skulden. Mitt råd är att du ansöker om betalningsföreläggande hos KFM. Om skulden är så pass väldokumenterad som du beskriver i din fråga är utsikterna troligtvis goda att få tillbaka pengarna. Här kan du läsa mer om hur man ansöker om betalningsföreläggande http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare