Muntligt avtal om bilköp

Jag ska köpa ut min tjänstebil och har fått ett kontonummer att sätta in pengarna på. Men vi har inget kontrakt, de säger att det inte behövs. Räcker det att jag betalar och de registrerar bilen på mig för att köpet ska vara OK?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns inget formkrav på avtal för bilköp. Även ett muntligt avtal om köp av bil är alltså giltigt och binder parterna (som i ditt fall). Som jurist kan jag dock rekommendera er att ändå upprätta ett skriftligt avtal eftersom det underlättar bevisningen vid en eventuell framtida tvist. Men som sagt, det är inget måste. Observera även de skattemässiga konsekvenserna ditt köp kan få. Om du får köpa bilen till ett alltför förmånligt pris jämfört med vad den nu är värd kommer du förmånsbeskattas. Mvh Mattias
Lawline RådgivareRådgivare