Ansöka om betalningsföreläggande m.m.

Om någon är skyldig mig pengar men vägrar betala, kan jag sälja ett föremål som tillhör denna person om föremålet finns i min bostad?

Lawline svarar

Hej, Om en person som är skyldig dig pengar vägrar att betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM). För att göra detta krävs att du kan styrka att det verkligen finns en skuld. Efter att du fyllt i blanketten om betalningsföreläggande skickar KFM ut ett brev till den person som är skyldig dig pengar. Personen ifråga kan då antingen betala skulden direkt, låta bli att svara, eller bestrida skulden. Bestrider personen skulden krävs att handläggningen av ärendet fortsätter i domstol. Svarar han/hon inte på betalningsföreläggandet meddelar KFM ett utslag där svaranden förpliktas att betala skulden. Du har inte rätt att förfoga över egendom som den som är skyldig dig pengar har hemma hos dig. Detta skulle kunna utgöra egenmäktigt förfarande (se https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1) Här kan du läsa mer om hur man ansöker om betalningsföreläggande http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare