Förskott på arv?

Mor avlider, 4 barn. Barn 1 köpte ett hus av mor 10 år tidigare, köpeavtal finns. Nu hävdar barn 2 att husköpet var en gåva eller förtida arv och godkänner därför inte upprättat arvsskifte. Om skiftesman anlitas och anser att köpet är korrekt (ej gåva eller förtida arv), kan barn 2 få rätt vid ev överklagan? Kan en skiftesman hävda att priset på husköpet var för lågt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Främst är det bestämelserna i 6 kap Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6) som avses. Enligt 1 § ses en eventuell gåva som föräldrar ger en bröstarvinge som ett förskott på arv, vilket ska avräknas i framtiden när arvet efter föräldrarna ska skiftas. Detta gäller så länge föräldrarna inte uttryckligen meddelar att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. Vidare framgår av 3 § att det är värdet vid gåvotidpunkten som är avgörande. Detta kan man ha i åtanke om det skulle vara så att delen av fastigheten som arvinge 1 får ökar i värde. Oavsett ökningen räknas alltså arvingens förskott på arvet till det värde som var aktullet vid gåvotillfället. Är det så att arvinge 1 köpt huset långt under marknadsvärde kan troligen den resterande delen, upp till marknadsvärdet, anses vara en gåva från modern. Huruvida en gåva anses vara förskott på arv beror sedan på om föräldern i fråga har meddelat att gåvan inte ska anses vara gåva eller ej. Eftersom det föreligger en presumtion om att det är fråga om förskott på arv; 6:1 ärvdabalken då en bröstarvinge (barn) får en gåva från en förälder, bryts den endast om föräldrarna angivit att det inte ska vara förskott på arv. Det finns inget formkrav på denna föreskrift. En skiftesman kan således vid en undersökning av husets marknadsvärde vid tillfället för husköpet jämfört med priset som arvinge 1 betalat, eventuellt hävda att gåva och förskott på arv skett om skiftesmannen finner att huset sålts långt under marknadsvärde till ett mycket förmånligt pris till arvinge 1. Vänligen
Angelica HageRådgivare